Malin

Carpe Diem!

4 timmar kvar av äventyret

Publicerad 2010-07-15 13:56:46 i Allt & inget

Eller planet lyfter egentligen inte förrän klockan åtta ikväll men man ska ju ta sig dit också i tid! Sen blir det en ensam natt i Frankfurt på motellet som ligger just bredvid flygplatsen. Kanske låter lite ovärt att spendera 46 EUR för endast 8 timmar men jag har väntat så många gånger på olika flygplatser så just den här gången när jag är själv kändes det otroligt värt pengarna! Det värsta jag har väntat med Jaime var faktiskt i Frankfurt (notera att denna flygplatsen är den värsta jag har varit på hittills..) där vi väntade hela 17 timmar mellan flygen. Vi sov inte den natten kan jag säga...

Den senaste tiden har allt jag gjort varit "det sista" här i Valencia och det väcker en viss ångest och press. Jag gillar verkligen inte att tänka på att allt jag gör är det sista jag gör här. I tisdags tog jag mitt sista dopp i det underbara havet, på kvällen såg jag min sista dubbade film på bio, igår firade jag min sista utekväll här med ett kompisgäng. Och nu är det här mitt sista inlägg från Valencia. Det luktar depression all over!

Istället får jag tänka på att den närmsta tiden kommer jag göra mycket efterlängtade "första gången på en mycket lång tid"-saker. Imorgon sätter jag min fot i Sverige igen för första gången på 330 dagar. Jag kommer känna den svenska, eller framförallt den norrländska, blåsten i fejjan och det kommer vara otroligt skönt för det är så jäkla outhärdligt varmt här just nu! Sen kommer jag säkert svära mig gul och blå efter en vecka för i Luleå blåser det jämt och ständigt och i Linköping likadant.

Jag kommer gå på bio och se filmer i originalversion, jag kommer få träffa alla mina svenska vänner igen, jag kommer få smaka den svenska, inrutade men ändå oemotståndliga kulturen igen. Jag har tänkt på Sverige som mest under julen, påsken och midsommar. Där vinner Sverige med stormsteg över Spanien kan jag säga!

Det finns de som har frågat mig om Spanien var som jag förväntade mig innan jag kom hit. Utan att blinka kan jag säga att: Nej det var det verkligen inte!
Jag har förvånansvärt upptäckt att det finns otroligt många plugghästar här som jag absolut inte trodde existerade innan jag kom hit. Jag har ju bara haft jaime och alla utbytesstudenter i Linköping som referens och de var verkligen inga plugghästar som gick till varje lektion och började plugga i tid till sina tentor!

En annan sak som jag faktiskt redan visste innan jag kom hit var att i den spanska kulturen har alkoholen stor betydelse. Ingen surprise där liksom. Det jag inte visste är att man knappt ger någon eftertanke åt festligheter och traditioner. Allt går ut på samma sak: man äter och dricker. Vad man äter och dricker kan dock variera. De håller inte stenhårt på julbordet och påskmat vet jag inte ens om det existerar. I Sverige är vi otroligt inrutade på väldigt olika sätt. Ibland är det bra och ibland är det dåligt. Men jag skulle verkligen vilja tacka Sverige för de traditioner som vi har för de vi har går vi faktiskt mer in för än i det här landet. Jag uppskattar verkligen att vi inte behöver ha alkohol till ALLT som det är här. De bröllop jag har varit på, och hört talas om, behöver inte betyda fri bar och hård fest. Däremot kan jag tycka att svenskarna dricker okontrollerat när vi dricker och eftersom att spanjorerna dricker alkohol till allt så slår de ut alkoholen på ett mer kontollerbart sätt utan att vingla sig fram på gatorna.

Det här inlägget börjar bli alldeles för långt. Jag tar en kort summering en annan dag, när jag är i Sverige igen antar jag. Nu ska jag slänga lite skräp innan Jaime kommer hem, tycker så synd om stackarn som kommer behöva göra den sista städningen här själv innan vi lämnar tillbaka nycklarna..

På återseende i Sverige gott folk, det här har varit ett väldigt oväntat år som jag kommer skriva mer om när det har smält in i mitt huvud lite bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

22 år, kommer från Luleå, flyttade till Linköping när jag var 19 för att plugga till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi under fem år. Under mitt tredje år på universitetet tog jag mitt pick och pack till Valencia. Det är där jag befinner mig nu. Med min spanjor som jag träffade när han åkte till Linköping under min första hösttermin, flyttade in i min korridor och som jag efter en mycket kort tid blev alldeles tokkär i. Passion och dans är något som liksom bara hör ihop. Lika mycket som alla vet att ett och ett blir två så är dans min passion i livet, och har alltid varit. Resten får ni fylla i själva genom att läsa min blogg!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela