Malin

Carpe Diem!

Nu har det börjat...

Publicerad 2010-03-01 18:40:05 i Allt & inget

Las Fallas är här...jag ska börja förklara vad det är trots att jag såklart inte vet alls eftersom att jag ännu inte har upplevt det själv. Till att börja med är det en tradition som firas i Valencia och inte i hela Spanien och de viktigaste dagarna som man absolut inte får missa är 15-19 mars. Absolut inbokat för min del!

Då kan man ju undra varför jag har skrivit att det har börjat idag. Jag tänker inte hålla er på halster utan kan berätta att det är idag, den första dagen i mars (måste bara flika in här att jag var tvungen att klä av mig till endast linne och byxor för det var så attans varmt också.. ;) ) , som man börjar med ett hejdundrandes liv utanför stadens stadshus, i form av ett aldrig skådat fyverkeri. Detta kommer äga rum varje dag, samma tid, varje dag tills Fallas sista dag. Och det här handlar inte om det man ser, utan det man hör. Under fem minuter utför de fyrverkeriexplosioner och lite i taget så blir det mer och mer intensivt och till slut når det upp till hela 120 dB. Jag fick som sagt uppleva det första gången idag och det var så mäktigt! Det går inte att beskriva men i slutet är explosionerna så starka och röken fyller upp hela torget, att man tror att man ligger i krig och är beredd att inta krigets försvarspositionen med händerna över huvudet...

Och innan spektaklet börjar ropar huvudfalleran, som är klädd i en alldeles fantastisk utstyrsel, ut i högtalare att starta "la mascletà". Jag kan nog inte säga så mycket mer nu, jag får berätta mer eftersom. Kul var det iaf och på lördag ska jag dra med mig Jaime dit så att han också får se det.

Eftersom att jag fortfarande inte vet hur man laddar upp klipp så finns det ett klipp från 2007 på en mascletà här...men det är ju inte riktigt samma sak på film...

http://www.youtube.com/watch?v=1SsIdx3ET6k




Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

22 år, kommer från Luleå, flyttade till Linköping när jag var 19 för att plugga till civilingenjör med inriktning Industriell Ekonomi under fem år. Under mitt tredje år på universitetet tog jag mitt pick och pack till Valencia. Det är där jag befinner mig nu. Med min spanjor som jag träffade när han åkte till Linköping under min första hösttermin, flyttade in i min korridor och som jag efter en mycket kort tid blev alldeles tokkär i. Passion och dans är något som liksom bara hör ihop. Lika mycket som alla vet att ett och ett blir två så är dans min passion i livet, och har alltid varit. Resten får ni fylla i själva genom att läsa min blogg!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela